TÜRK İDARE HUKUKU SİTESİ [www.idare.gen.tr] |
|
Kemal Gözler, İdare Hukuku, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2003, Cilt I'den alınmıştır.
Bölüm
14
düzenleyİcİ İdarî İşlemler
Kkemal Gözler
PLAN
Düzenleyici İdarî İşlemlerin Tanımı ................................................................................ 1017
Danıştay Kararları........................................................................................................... 1018
Çeşitleri ve Plân............................................................................................................... 1018
I. İdarenin Düzenleme Yetkisi............................................................................... 1019
A. İdarenin Düzenleme Yetkisinin Kaynağı.................................................................... 1020
1. Düzenleme Yetkisi Anayasadan Kaynaklanabilir.................................................. 1020
2. Düzenleme Yetkisi Kanundan Kaynaklanabilir...................................................... 1021
3. Düzenleme Yetkisi Eşyanın Tabiatından Kaynaklanabilir..................................... 1021
a) Kanun Koyucunun Her Şeyi Düzenleme İmkânsızlığı..................................... 1022
b) Kamu Hizmetinin İyi İşlemesi İhtiyacı............................................................ 1023
c) Kamu Düzeninin Sağlanması İhtiyacı............................................................... 1023
d) Takdir Yetkisinin Objektifleştirilmesi İhtiyacı................................................. 1024
4. Türk Yargı İçtihatlarına Göre İdarenin Düzenleme Yetkisinin Kaynağı................. 1025
a) Danıştay............................................................................................................ 1025
b) Anayasa Mahkemesi........................................................................................ 1026
Sonuç.......................................................................................................................... 1027
B. İdarenin Düzenleme Yetkisinin “İntra
Legem” Niteliği: Düzenleyici
İşlemlerin Kanuna Uygun Olması
Özelliği................................................................. 1028
Türk Pozitif Hukukunda Düzenleme Yetkisinin İntra Legem Olma Özelliği............ 1028
a) Tüzükler............................................................................................................ 1028
b) Yönetmelikler.................................................................................................... 1029
c) Adsız Düzenleyici İşlemler............................................................................... 1029
d) İstisna: KHK'ler................................................................................................ 1029
C. İdarenin Düzenleme Yetkisinin “Secundum
Legem” Niteliği: Düzenleyici
İşlemlerin Kanuna Dayanmasi
Özelliği.......................................................................
1029
1. Açıklama................................................................................................................. 1030
2. Türk Pozitif Hukukundaki Durum......................................................................... 1031
a) Secundum Legem Olmak (Kanuna Dayanmak) Zorunda Olan Düzenleyici İşlemler 1031
aa) Olağan Dönem KHK'leri............................................................................ 1031
bb) Tüzükler.................................................................................................... 1031
cc) Yönetmelikler ............................................................................................ 1032
b) Secundum Legem Olmak (Kanuna
Dayanmak) Zorunda Olmayan
Düzenleyici
İşlemler........................................................................................
1033
aa) Olağanüstü Hâl ve Sıkıyönetim KHK'leri
bb) Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi................................................................. 1033
c) İdarenin Diğer Düzenleyici İşlemleri Hakkında Anayasada Bir Hüküm
Yoktur................................................................................................................... 1034
3. Görüşümüz............................................................................................................. 1034
Acil ve Olağanüstü Durumlarda İdarenin Aslî Düzenleme Yetkisi....................... 1035
D. İdarenin Düzenleme Yetkisinin Mecburîliği Sorunu................................................... 1035
1. Düzenleyici İşlem Yapma Zorunluluğu.................................................................. 1036
Düzenleyici İşlem Yapma Süresi.......................................................................... 1037
a) Makul Süre.................................................................................................. 1037
b) Kanunla Belirlenmiş Süre............................................................................ 1037
2. Düzenleyici İşlemleri İlga Etme Zorunluluğu......................................................... 1038
E. İdarenin Düzenleme Alanı........................................................................................... 1039
II. Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri................................... 1040
A. Yetki Unsuru.............................................................................................................. 1042
B. Konu Unsuru.............................................................................................................. 1042
1. Anayasanın “Kanunla Düzenlenir” Dediği
Konular Kanun Hükmünde
Kararnameyle Düzenlenebilir
mi?.........................................................................
1043
2. Bütün Sosyal ve Ekonomik Haklar Kanun
Hükmünde Kararnameyle
Düzenlenebilir
mi?.................................................................................................
1045
3. Anayasanın 91’inci Maddesin İlk Fıkrasındaki Konu Yasağının Kapsamı Nedir?.... 1047
C. Şekil Unsuru................................................................................................................ 1048
D. Usûl Unsuru............................................................................................................... 1049
1. Resmî Gazetede Yayım.......................................................................................... 1050
2. TBMM'nin Onayına Sunma.................................................................................. 1050
3. Bakanlar Kurulu, Meclise Sunduğu KHK'yi Yürürlükten Kaldırabilir veya Değiştirebilir mi? 1051
4. KHK'nin TBMM Tarafından Reddedilmesi, Aynen veya Değiştirilerek Onaylanması 1051
a) Ret..................................................................................................................... 1052
b) Onay................................................................................................................. 1052
c) Değiştirerek Onay............................................................................................ 1052
5. KHK'nin Reddi Halinde, KHK'nin İlga Ettiği
Kanunlar ve KHK'ler
Kendiliğinden Yürürlüğe Girer
mi?........................................................................ 1052
F. Denetim....................................................................................................................... 1054
1. Kanun Hükmünde Kararnameler Danıştay Tarafından Denetlenebilir mi?........... 1054
2. Anayasa Mahkemesinin Denetimi......................................................................... 1055
3. Kanun Hükmünde Kararnamelerin Yetki
Kanunlarına Uygunluğu
Denetlenebilir
mi?..................................................................................................
1056
4. İptal Edilen KHK'nin İlga Ettiği Kanunlar
ve KHK’ler Kendiliğinden
Yürürlüğe Girer
mi?...............................................................................................
1058
Görüşümüz........................................................................................................... 1058
Uygulama.............................................................................................................. 1058
931 Sayılı İş Kanunu: Danıştay Üçüncü Dairesinin 9 Ocak 1971 Tarihli Kararı. 1058
396, 514 ve 536 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameler: Danıştay Birinci
Dairesinin 22 Eylül 1999 Tarihli
Kararı........................................................... 1060
Yargıtay ................................................................................................................ 1061
Aksi Yönde Bir Uygulama.................................................................................... 1060
Belediye Kanununun 91'nci Maddesinin 335
Sayılı KHK ile İlgası ve Bu
KHK'nin Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal
Edilmesi.............................. 1062
Şükrü Karatepe Kararı.......................................................................................... 1062
5. Yetki Kanunları İptal Edilen Kanun Hükmünde
Kararnamelerin
Geçerliliği
Sorunu..................................................................................................
1063
a) Anayasa Mahkemesinin İçtihadı....................................................................... 1064
b) Anayasa Mahkemesi İçtihadının Eleştiri.......................................................... 1066
c) Görüşümüz....................................................................................................... 1068
III. Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâl Kanun Hükmünde Kararnameleri 1069
A. Yetki Unsuru.............................................................................................................. 1071
1. Yetkili Makam........................................................................................................ 1071
2. Yetki Kanununa Gerek Yoktur............................................................................... 1071
B. Sebep Unsuru.............................................................................................................. 1072
C. Şekil Unsuru................................................................................................................ 1073
D. Usûl Unsuru............................................................................................................... 1074
1. Resmî Gazetede Yayım, Meclise Sunma ve Onay Süresi...................................... 1075
2. Yayımlandıkları Gün Meclisin Onayına Sunulmayan Kanun Hükmünde Kararnameler Ne Olur? 1076
3. Olağanüstü Hâl KHK'sinin TBMM Tarafından Onaylanması veya Reddedilmesi.... 1077
a) Ret..................................................................................................................... 1077
b) Onay................................................................................................................. 1077
c) Değiştirerek Onay............................................................................................. 1078
4. Onaylandıktan Sonra Olağanüstü Hâl ve
Sıkıyönetim KHK'leri Anayasa
Mahkemesi Tarafından Denetlenebilir
mi?............................................................ 1078
E. Konu Unsuru............................................................................................................... 1081
1. Anayasa, m.15’ten Kaynaklanan Sınırlamalar........................................................ 1082
2. Anayasa, m.121/3 ve 122/2’den Kaynaklanan
Sınırlar: “Sıkıyönetim ve
Olağanüstü Hâlin Gerekli Kıldığı
Konular”........................................................... 1082
“Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâlin Gerekli
Kıldığı Konular” Nasıl Tespit
Edilebilir?.........................................................................................................
1083
F. Süre Unsuru................................................................................................................. 1082
Kendiliğinden Yürürlükten Kalkma............................................................................ 1086
G. Yer Unsuru................................................................................................................. 1087
- Olağanüstü Hâl KHK'siyle Kanunlarda ve
Özellikle Olağanüstü Hâl
Kanununda Değişiklik Yapılabilir
mi?................................................................... 1091
H. Olağanüstü Hâl ve Sıkıyönetim KHK'leri Anayasa Mahkemesi Tarafından Denetlenebilir mi? 1093
1. Yargısal Denetim Yasağının Eleştirisi ve Savunulması........................................... 1093
2. Yargısal Denetim Yasağının Anayasa Mahkemesi Tarafından Aşılması................ 1094
3. Anayasa Mahkemesi Kararlarının Eleştirisi........................................................... 1096
a) Olağanüstü Hâl KHK'si Olmanın Kriteri.......................................................... 1097
b) “Dönüştürme (Conversion) Kuramı”............................................................... 1100
c) İptal İsteminin Yetkisizlik Nedeniyle Reddi Gerekir........................................ 1101
IV. Tüzükler................................................................................................................ 1101
A. Yetki........................................................................................................................... 1102
B. Sebep........................................................................................................................... 1102
C. Konu........................................................................................................................... 1103
D. Usûl............................................................................................................................ 1103
1. Aslî Usûl Şartı: Danıştayın İncelemesi................................................................... 1104
2. Danıştayın İnceleme Kararının İstişarî Niteliği...................................................... 1104
3. Danıştayın İncelemesinin Kapsamı: “Kanuna Uygunluk” mu, “Yerindelik” mi?..... 1107
E. Şekil............................................................................................................................. 1109
F. Yargısal Denetim......................................................................................................... 1110
V. Yönetmelikler..................................................................................................... 1110
A. Yetki........................................................................................................................... 1111
1. Yetkili Makamlar: Başbakanlık, Bakanlıklar ve Kamu Tüzel Kişileri................... 1111
2. Bakanlar Kurulu Yönetmelik Çıkarabilir mi?.......................................................... 1112
3. Tüzel Kişiliği Bulunmayan Kamu Kuruluşları Yönetmelik Çıkarabilir mi?.......... 1112
4. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı Yönetmelik Çıkarabilir mi?................. 1115
5. Yüksek Mahkemeler Yönetmelik Çıkarabilir mi?................................................... 1115
B. Konu........................................................................................................................... 1116
C. Sebep........................................................................................................................... 1117
Kanun, Yönetmelik Çıkarılmasını Öngörmüş ise,
Yönetmelik Yerine Genelge
Çıkarılamaz............................................................................................................
1119
D. Usûl............................................................................................................................ 1120
E. Şekil............................................................................................................................. 1120
Resmî Gazetede Yayım.............................................................................................. 1120
Resmî Gazetede Yayımlanmamanın Müeyyidesi...................................................... 1122
Yönetmeliklerde Değişiklik ve İlganın de Resmî Gazetede Yayımlanması Gerekir.... 1123
F. Denetim....................................................................................................................... 1123
VI. İdarenin Diğer Düzenleyici İşlemleri: “Adsız Düzenleyici İşlemler” 1124
İç Düzen İşlemi Niteliğinde Olan Düzenleyici İşlemler Konumuz Dışında Kalır...... 1124
A. İdare, Adsız Düzenleyici İşlem Yapabilir mi?............................................................ 1125
Doktrin....................................................................................................................... 1126
Anayasa Mahkemesinin İçtihadı................................................................................ 1126
Kanunun Tüzükle veya Yönetmelikle Düzenlenmesini Öngördüğü .......................... 1127
B. Adsız Düzenleyici İşlemler Hangi Hukukî Rejime Tâbidir?....................................... 1128
Anayasa Mahkemesi.................................................................................................. 1128
Kanımızca................................................................................................................... 1129
1. Adsız Düzenleyici İşlemler Tüzüklerin Hukukî Rejimine Tâbi Tutulamazlar....... 1128
2. Adsız Düzenleyici işlemler Yönetmelikler Hukukî Rejimine Tâbi Tutulabilir....... 1129
VII. Düzenleyici İdarî İşlemler Arasinda Hiyerarşi Sorunu..................... 1131
A. Düzenleyici idarî İşlemler Arasındaki Hiyerarşik Sıra: KHK, Tüzük, Yönetmelik.... 1132
1. Kanun Hükmünde Kararname>Tüzük................................................................... 1132
2. Tüzük>Yönetmelik................................................................................................ 1132
3. Yönetmelik=Adsız Düzenleyici İşlemler............................................................... 1132
B. Kanun Hükmünde Kararnamelerin Kendi Aralarında Hiyerarşi Yoktur..................... 1133
C. Tüzüklerin Kendi Aralarında Hiyerarşi Yoktur.......................................................... 1133
D. Yönetmeliklerin ve Adsız Düzenleyici İşlemlerin Kendi Aralarında Hiyerarşi Sorunu.... 1134
1. Bakanlar Kurulu Düzenleyici İşlemleri,
Başbakanlık ve Bakanlık
Düzenleyici İşlemlerinden
Üstündür.....................................................................
1135
2. Başbakanlık Düzenleyici İşlemleri, Bakanlık
Düzenleyici İşlemlerinden
Üstündür...............................................................................................................
1135
3. Bakanlık Düzenleyici İşlemleri, Bakanlığın
Hiyerarşine Tâbi Makamın
Düzenleyici İşlemlerinden
Üstündür.....................................................................
1135
4. İdarî Hiyerarşide Aynı Düzeyde Yer Alan İki Makamdan Çıkan Düzenleyici İşlemler Arasında Hiyerarşi Yoktur 1136
5. Aynı Makamdan Çıkan Düzenleyici İşlemler Arasında Hiyerarşi Yoktur............ 1136
E. Merkezî İdarenin Düzenleyici İşlemleri İle Yerinden Yönetim Kuruluşlarının Düzenleyici İşlemleri Arasında Hiyerarşi Var Mıdır? 1137
Hiyerarşi Değil, Vesayet İlişkisi................................................................................. 1137
Çatışmanın Çözümü................................................................................................... 1138
Düzenleme Yetkisinin Tedahülü................................................................................ 1138
F. Çeşitli Yerinden Yönetim Kuruluşlarının
Düzenleyici İşlemleri Arasında
Hiyerarşi Var
Mıdır?..................................................................................................
1139
1. Yer Yönünden Yerinden Yönetim
Kuruluşlarının Düzenleyici İşlemleri
Arasındaki Çatışma ve Çatışmanın
Çözümü......................................................... 1140
2. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşlarının Düzenleyici İşlemleri Arasındaki Çatışma ve Çatışmanın Çözümü 1140
3. Yer ve Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim
Kuruluşlarının Düzenleyici
İşlemleri Arasındaki Çatışma ve Çatışmanın
Çözümü.......................................... 1140
G. Bireysel İşlemler ile Düzenleyici İşlemler Arasındaki Hiyerarşi................................ 1141
1. Üst Makamın Düzenleyici İşlemleri Alt
Makamın Bireysel İşlemlerinden
Üstündür...............................................................................................................
1141
2. Bir Makamın Düzenleyici İşlemleri, O
Makamın Bireysel İşlemlerinden
Üstündür...............................................................................................................
1141
3. Alt Makamın Düzenleyici İşlemleri, Üst
Makamın Bireysel İşlemlerinden
Üstündür...............................................................................................................
1143
4. Vesayete Tâbi Makamın Düzenleyici İşlemleri, Vesayet Makamın Bireysel İşlemlerinden Üstündür 1144
VIII.
Adliye Mahkemeleri İdarenin Düzenleyici İşlemlerinin Hukuka
Uygunluğunu İnceleyebilir mi?.........................................................................
1145
IX. Fransa’da İdarenin Düzenleyici İşlemleri................................................. 1147
A. Cumhurbaşkanının Olağanüstü Hâl Kararnameleri (m.16)......................................... 1148
B. Ordonanslar (m.38)..................................................................................................... 1149
C. Özerk Yönetmelikler (m.37)....................................................................................... 1150
D. Kanunları Uygulama Yönetmelikleri........................................................................... 1150
E. Başbakanın Kolluk Yönetmelikleri.............................................................................. 1153
F. Bakan Yönetmelikleri.................................................................................................. 1153
1. Bakanlara Kanunla Düzenleme Yetkisi Verilebilir.................................................. 1154
2. Bakanların Hizmet Şefi SıfatıylaDüzenleme Yetkisi.............................................. 1154
G. Mahallî İdarelerin Düzenleyici İşlemleri..................................................................... 1155
H. Diğer Makamların Düzenleyici İşlemleri.................................................................... 1156
Açıklama için şu kitaplara bakınız:
|
|
|
Kemal Gözler, İdare Hukuku, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2003, 2 Cilt (2834 sayfa) [Tanıtım ve Bazı Bölümler] |
Kemal Gözler, İdare Hukuku Dersleri, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2002, XVI+672 s. [Tanıtım ve Bazı Bölümler] |
Kemal Gözler, İdare Hukukuna Giriş, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2002, XVI+304 s. [Tanıtım ve Bazı Bölümler] |
Editör: Kemal Gözler
E-Mail: kgozler@hotmail.com
Ana Sayfa: www.idare.gen.tr